Passa al contingut principal

Trobada British Lichen Society - BrioLi Institució Catalana d'Història Natural - Estiu 2024

Entre els dies 28 de juliol al 3 d'agost s'ha celebrat una trobada a Catalunya de la British Lichen Society (BLS) i el grup de líquens de BrioLi - ICHN. En la trobada van participar membres de la BLS de les Illes Britàniques, d'Alemanya i d'Estats Units.

Grup BLS - BrioLi al Mirador de la Pena, amb la Direcció del PNIN de Poblet

L'objectiu de la trobada era donar a conèixer la flora liquènica de Catalunya a aquest grup internacional, i vam tenir com a seu el Paratge Natural d’Interès Nacional de Poblet (PNIN Poblet). La trobada ha estat liderada pel responsable de la BLS Graham Boswell, Field Meetings Secretary, amb el suport del Dr. Antonio Gómez-Bolea, liquenòleg de la Universitat de Barcelona i la María José Chesa de Applied Lichenology , ambdós membres del grup BrioLi-ICHN.

Vam estar allotjats a l'Espluga del Francolí, a l'Hostal del Senglar, un espai fantàstic i estratègic per poder realitzar totes les excursions. Vam fer molts àpats, especialment sopars al Bar del Casal, i vam poder gaudir amb les especialitats de la cuina catalana i de l'amabilitat de tot l'equip.  Cada matí esmorzàvem a Cal Tullet , on també compràvem les coques i delícies per menjar al camp.

En aquesta setmana teníem un programa amb excursions cada dia, amb l’objectiu d’explorar els diferents hàbitats, posant èmfasi en els ambients mediterranis. A les tardes i vespres, treballavem al laboratori, que teníem habilitat a la sala de conferències a l’Hostal del Senglar, amb lupes binoculars i microscopis.

Diumenge 28 de juliol comença la trobada, i vàrem obsequiar als assistents amb un barret dissenyat per l’ocasió gràcies al suport de la ICHN. També altres detalls com la llibreta del 125è aniversari de la ICHN, i els obsequis del PNIN Poblet i d’altres entitats. Expliquem el programa previst i totes les indicacions per poder gaudir al màxim d’aquesta setmana intensa d’excursions i descobertes.

Obsequis per als participants

Dilluns 29 de juliol visitem el Barranc de Castellfollit i seguim l’itinerari micològic que el PNIN de Poblet té preparat. L’objectiu d’aquesta primera excursió és l’observació dels líquens sobre roques silícies (granit i esquistos), líquens epífits sobre alzina, roure i pi roig, i els líquens terrícoles.

Peltigera neckeri que podem trobar en aquest itinerari del PNIN de Poblet

A la tarda visitem el monestir de Poblet, on podem gaudir d’un dels monuments més emblemàtics de Catalunya, i també observar els líquens que es desenvolupen sobre els materials petris de construcció. Som molt afortunats en aquesta visita, donat que un dels monjos de la Comunitat Monàstica, Fra Xavier, és també biòleg i ens rep amb molta amabilitat i ens ofereix una visita molt especial al monestir.

Dormitori dels monjos. Fotografia: Monestir de Poblet.

Dimarts 30 de juliol l’excursió té com a objectiu l’observació dels líquens sobre roques calcàries del Barranc de la Pena, també seguint una part de l’itinerari de l’alzinar de la Pena del PNIN de Poblet. En aquesta jornada vam comptar amb la Directora del PNIN de Poblet, l’Ester Trullols, i els tècnics el Ricard Collado i l’Eloi Josa, que van explicar-nos les espècies botàniques que el PNIN de Poblet allotja i tot l’esforç que es realitza per incrementar el coneixement de la flora liquènica i la millora contínua per a la protecció dels hàbitats.

Grup BLS - BrioLi al Mirador de la Pena, amb la Direcció del PNIN de Poblet

Dimecres 31 de juliol vàrem visitar la Serra de Bellmunt Almenara, a la comarca de la Noguera, concretament vàrem estar a la Sentiu de Sió, per a l’observació de les comunitats liquèniques que es desenvolupen sobre els guixos. Aquesta excursió ha estat preparada amb la col·laboració de la Secció de Botànica de l’Institut d’Estudis Ilerdencs. Volem agrair l’esforç de l’Antoni Mayoral, i de tot l’equip, especialment al Joan Pedrol i a l’Albert Tarragó. En aquesta sortida es van observar 2 espècies de líquens terrícoles incloses al catàleg de flora amenaçada de Catalunya, el liquen fruticulós en perill d’extinció Seirophora lacunosa, el liquen crustaci amb categoria de vulnerable, Acarospora nodulosa. Altres espècies observades són: Acarospora placodiiformis, Psora saviczii, Psora vallesiaca, Gyalolechia desertorum, entre d’altres.

Grup BLS - BrioLi observant els líquens sobre els guixos de la Sentiu de Sió

ENP Serra d'Almenara from Espais Naturals de Ponent on Vimeo.

Posteriorment ens dirigim a un dels altres Espais Naturals de Ponent, la Reserva Natural Mas de Melons. Ens rep l’Adrià Urrea, tècnic del projecte LIFE Connect Ricotí Project, que ens explica l’objectiu d’aquest estudi i ens mostra les instal·lacions de la Reserva Natural Mas de Melons.

Grup BLS - BrioLi visitant els instal·lacions de la Reserva Natural de Mas de Melons amb l'Adrià Urrea

Mas de Melons from Espais Naturals de Ponent on Vimeo.

Ens dirigim ara al restaurant Antoni Rúbies a Artesa de Lleida, on vam poder gaudir de la gastronomia catalana amb les amanides, esqueixada, cargols a la Gormanta i els arrossos, que tant enamoren a tot el grup.

Gaudim dels cargols a la Gormanta i dels arrossos a l'Arrosseria Antoni Rúbies - Artesa de Lleida

Finalitzem la jornada, a la sala de conferències de l’Hostal del Senglar, on la biòloga i il·lustradora científica del grup BrioLi, Mercè Cartanyà, ens ha preparat una xerrada sobre la geologia de Catalunya i flora del massís de Montserrat.

Grup BLS - BrioLi al laboratori habilitat a la sala de conferències de l'Hostal del Senglar

L’1 d’agost ens dirigim ben aviat als Pirineus, a la Molina, per pujar a la Tossa d’Alp. En aquesta ocasió observarem els líquens terrícoles i saxícoles d’aquest ambient prepirinenc. Les espècies a destacar serien:  Xanthaptychia contortuplicata, liquen saxícola inclòs en el catàleg de flora amenaçada de Catalunya, i Vulpicida juniperinus, liquen que viu sobre els sòls i troncs en aquest tipus d’hàbitats de muntanya.

Grup BLS - BrioLi a la Tossa d'Alp

Vulpicida juniperinus

El 2 d’agost visitem Montserrat, gaudim de les meravelloses vistes que ens ofereixen l’Aeri i posteriorment el Funicular a Sant Joan. Ens adrecem per al camí a Sant Jeroni fins al mirador, tot observant els líquens sobre el conglomerats. En la visita comptem també amb l’Enric Alonso, membre de BrioLi.

Grup BLS - BrioLi a Montserrat

Finalitzem aquestes excursions el dia 3 d’agost a Prades, per observar els líquens saxícoles que es desenvolupen sobre els gresos del Buntsandstein, així com líquens terrícoles, i líquens epífits sobre alzina (Quercus ilex) i roure reboll (Quercus pyrenaica). Compartim amb els assistents a l’excursió el projecte exTRICATe “Building Iberian conservation networks and the global Red List assessment of the regionally vulnerable lichen Lethariella intricata“, projecte finançat per la IUCN per ampliar el coneixement d’aquesta espècie amenaçada a nivell de la Península Ibèrica. Les localitats de Lethariella intricata que fins a la data han estat trobades a Catalunya, es situen totes a les Muntanyes de Prades.

Grup BLS - BrioLi a les Muntanyes de Prades

La cloenda d’aquesta fantàstica setmana té lloc al Bar del Casal de l'Espluga del Francolí, on gaudim d’un sopar a la fresca, amb la cultura i gastronomia catalanes, amb productes genuïns i una elaboració honesta, amb somriures i simpatia per fer més lleugera aquesta setmana canicular.

Han estat uns dies amb un programa intens, per aconseguir el màxim gaudi del paisatge, les roques, els sòls, la vegetació, i tots els líquens que els coronen. Uns dies per poder compartir i aprendre de la natura que ens envolta i que observada a través d’una lupa adquireix les formes, els colors i les textures dels líquens. Una oportunitat per la introspecció, per emular l'estratègia de la simbiosi, de la col·laboració i de l'ajuda per ser millors persones, de fet, “tots som líquens”.

Entrades populars d'aquest blog

SORTIDA AL PARC DE LA SERRALADA LITORAL

El dissabte 17 de febrer es va fer la sortida programada del grup Brioli al massís de Céllecs, ubicat dins els límits del Parc de la Serralada Litoral, integrat a la Serralada Litoral Central, una de les zones granítiques més importants de Catalunya. Va ser una jornada de més de vuit hores on es barrejava el senderisme i la prospecció brioliquenològica amb l’objectiu de mostrar als assistents alguns dels líquens més interessant de la zona i la descoberta de briòfits en una zona encara poc estudiada per aquest darrer grup d’organismes. Tot fent camí, vàrem visitar, entre d’altres punts d’interès, el Turó de Céllecs, la font de Sant Bartomeu i els prats de teròfits de La Roca del Vallès. Durant la jornada es van observar més de 20 espècies de briòfits, entre elles, Hypnum cupressiforme var. cupressiforme , Frullania dilatata , Frullania tamarisci , Tortella squarrosa , i multitud de líquens, entre els quals, Lasallia pustulata , Cladonia cervicornis , Cladonia mediterranea i Parmotrema